Sokolnictví
Vysoce zajímavý
způsob lovu pomocí sokolovitých ptáků, k účelu tomu ochočených a
vycvičených, zve se sokolnictvím. Původ má tento jistě krásný a napínavý
lov v dálném východu, odkud přišel do Evropy a zde bujně rozkvetl hlavně
v středověku a v začátcích věku nového.
Turecký sultán Bajazid (r.
1347-1389) měl 700 sokolníků s celým příslušenstvím. Největší rozkvět
sokolnictví u nás spadá do středověku, kdy mocní páni vydržovali celé
sokolnické dvory, se školenými sokolníky, koňstvem a psy.
Jaký význam sokolnictví kdysi mělo,
vyplývá z toho, že Karel Veliký v sokolnictví upravil zákony a poddaným
zakázal. Císař Bedřich H. (r. 1194-1250), zkušený sokolník, napsal
latinskou knihu o umění sokolnickém.
Ve Francii se i duchovní
zaměstnávali sokolnictvím v té míře, že zanedbávali své povinnosti, pročež
jim lov ten zakázán. Baroni však prosadili své právo, aby své sokoly směli
míti při sobě i při službách božích.
František I. francouzský (r.
1494-1547) měl při svém dvoře "nejvyššího nad sokoly" - Falkmistra - jemuž
bylo podřízeno 15 šlechticů a 50 sokolníků. Sokolů měl 300.
Na císařských panstvích v Čechách
mělo sokolnictví v r. 1606 následující platy:
Nejvyšší
nad sokoly měsíčně ........ zl. 40
Na pachole
................................... zl. 5
Na
slídníka (psa) .......................... zl. 6
Sokolníci
na jednoho koně ........... zl. 10
Čeští sokoli bývali, podle Balbína,
k lovu velmi vyhledáváni a dva bratři Burgunďané je každoročně chytali na
Řípu a u Loun a dodávali je dvoru španělskému a italskému.
V 18. století pro zdokonalení
střelných zbraní a pěstování štvanic, sokolnictví upadlo až u nás zcela
zaniklo. Přírodní národové východu pěstovali a pěstují sokolnictví mnohde
náruživě dodnes, používají i orlů k lovu antilop a vlků. Též v Anglii
pěstuje sokolnictví "Old hawking club" již dlouhá léta.
V r. 1923 založen v Německu "Sokolí
řád - Falkenorden" - získávající i u nás členy. Lov sokoly opětně oživil a
je některými nadšenci, dnes arci více jako sport, s velkým porozuměním
znovu pěstován. Je to krásná myslivecké zábava, vyžadující značných
vědomostí, loveckých a ošetřovatelských zkušeností, dobrého lovce i jezdce
a znalce ptáků.
Dříve bylo k
sokolničení používáno hlavně sokolů stěhovavých a bílých islandských,
avšak také jestřábů.
Dnešní
sokolníci používají též krahujců, ostřížů ano i malého dřemlíka a velmi
vzácného raroha.
Lovečtí ptáci všech
druhů bývají sokolníky po celý svůj věk tříděni podle stáří, ve kterém
byli chyceni.
Hnízdoš jest lovecký
pták vybraný z hnízda ještě v chmýří a sokolníkem odchovaný.
Haluzník jest lovecký pták vybraný
neb chycený v stavu sice již vypeřeném, ale dosud nesamostatném, krmen jsa
ještě od starých.
Divoch jest pták
chycený jako vylítaný, když již sám lovil a kořist uchvátil. Sokolník
rozeznává divochy chycené v rouchu mladistvém a starochy, zajaté po úplném
vypeření v rouchu ptáků starých. Poslednějším se říká též Hagardi. Ti jsou
sice nejtíže onositelní, vydaří-li se však, pak bývají znamenitými
loveckými ptáky, majíce již zručnost a zkušenost v lovu. Jinak si cení
sokolníci nejvíce divocha mladšího.
Angličtí sokolníci hodnotí divochy
do té míry, že doma odchované a zpola onošené hnízdonoše a haluzníky
vysazují na čas na svobodu opatřené poutky a hrkálky. Vábí je pak denně k
žíru po tak dlouho, až ptáci uchvátí v přírodě kořist z vlastního popudu,
načež je teprve onosí úplně.
Samice
dravých ptáků jsou značně větší samců, jimž proto němečtí sokolníci říkají
Terzel. U jestřábů dosahuje samice váhy i dvakráte větší než samec a bývá
k lovu raději používán, ač leckde i malý dravčík srazí kořist značně
velkou.
Historie sokolnictví uvádí,
že jeden ze sokolů Ludvíka Svatého (nar. 1215) usmrtil velkého orla před
vším lovectvem. Ač družina sokola vychvalovala co "nejcennější klenot
koruny", dal ho rozzlobený král ihned zabíti, protože prý se tím zachoval
neuctivě ke králi ptactva.
Výcvik
sokola zvaný onošení je pracný a vyžaduje značných zkušeností a znalostí
zvyků a povahy dravců. Byl dříve považován za velké umění a dobře onošený
pták měl velikou cenu.
Dříve byl
pták k onošení určený vězněn ve tmavé komoře a po mnoho dnů i nocí, usazen
jsa na pohyblivé hrazdě, houpán, aby nemohl usnouti. Ve středověku sokolům
jehlou propichovali a protaženou nití svírali oční víčka, což sloužilo
stejnému účelu jako ustavičné houpání. Stálým bděním znavený sokol se stal
povolnějším a krotším a jsa hladov, dal se snáze přivábiti k soustu
sokolníkem mu podávanému. Toto přivábení na ruku sokolníkovu bylo prvým
cvikem, až postupem učení si sokol sám pro pamlsek dolétnul a sokolníka
uposlechl. Dnes se mučivých prostředků nepoužívá, nebot sokol po dobrém
vytrávení dá se přivábiti i bez houpání a propíchnutí víček.
Jako při každém cviku k lovu
upotřebených zvířat musí sokolník přívětivým, ale rozhodným jednáním
získati si důvěry svého svěřence a dovésti se vpraviti do jeho povahy.
Při počátečních cvicích má sokol na
stojácích pouta a dloužec, t.j. delší řemínek, za který je možno jej
přidržeti. Je-li pták vycvičen v místnosti, zvyká se na zakrytí hlavy a
očí čepičkou, aby při nošení venku nebyl zrakem sváděn k neklidu a
třepotání letkami. U jestřábů a krahujců se čepiček nepoužívá. Je-li však
více ptáků současně k lovu neseno, mají býti vždy očepičkováni. Po sejmutí
čepičky se ve cviku pokračujeve volném prostranství, přičemž se z počátku
přivazuje k dloužci tenký, pevný motouz. Čepičkování vyžaduje velké
opatrnosti a přesně na hlavě ptáka sedící čepičky, jinak bývá pták
oškádlen a mrzut, takže si nedá čepičku ani nasaditi.
Když je lovecký pták poslušným na
vábení, házívá se mu do vzduchu zpočátku usmrcený, potom živý holub s
několika vytrženými brky, za kterými se pták vrhá, aby kořist uchvátil.
Tak se postupuje, až venku vypušťený
pták, opatřený již jen poutky a hrkálky vrhá se samostatně na skutečou
vyhlédnutou kořist a dá se od uchvácené kořisti odebrati anebo po chybném
letu zpět na ruku přivábiti.
Pravých
sokolů se používá hlavně k vysokému letu, ač jsou schopni uchvátiti nejen
nízko letícího pták, ale i ptáka a srstnatou zvěř na zemi.
Pro krásný let bývá však sokolů
používáno hlavně k uchvácení ptáků, kteří stoupají do výše, jako vran,
havranů, volavek a holubů nebo prudkých letounů jako jsou divoké husy a
kachny.
Jestřábů a krahujců se
používá k nízkému letu na srstnatou zvěř a ptáky nestoupající, hledící se
skrýti v keřích a stromech, jako straky a menší ptactvo.
Jestřáb se naučí i chytání potkanů
ve dvoře, ale je též schopen vysokého letu.
Sokol udeří na kořist převážně
shora, zatne drápy do krajiny ledvin mezi křídly a padá s kořistí k
zemi.Sokolník jízdmo neb pěška přispěchá a podávaje sokolovi sousto odvábí
ho na ruku a kořist sebere.Tento způsob uchvácení kořisti se jmenuje
vázání. Jiný způsob sokolí práce je tzv. srážení. Sokol nadlétnuv kořist,
udeří na ni a protkne zadními dlouhými a velmi ostrými drápy svou oběť v
krajině ledvin, načež sraženou kořist nechá k zemi padnouti, aby po
případě srazil ještě např. z hejna koroptví, kořist druhou. Nízce lovící
jestřáb, obyčejně uchvátí kořist, aby ji více nepustil, zabořiv jí drápydo
těla a váže ji, t.j. společně s ní padá k zemi.
Ostřížů, krahujců a dřemlíků, těchto
obyčejně i několik současně se používá k lovu drobného ptactva. Dřemlíka a
krahujce lze nejsnáze onositi.
Minula doba, kdy myslivec
každého dravčíka hubil a ničil. Dnes myslivec ani nehubí, ani neničí,
zjednává pouze rovnováhu mezi živočichy a nepěkné výrazy hubení a ničení v
slovníku pravého myslivce nemají místa.
Staroslavné sokolnictví patří u nás
minulosti a oživovací pokusy jsou jen důkazem jeho půvabu a úcty k dějinám
lovectví.
Bez této úcty nebylo by
lásky k přítomnosti a podnětu pro budoucnost naší ušlechtilé myslivosti.
Podhajský Karel, důchodní v Litomyšli
(1930) |